Interressert i å bli veganer? / Veganuary Challenge

Interressert i å bli veganer? / Veganuary Challenge

 

Hei alle sammen og god ettermiddag!

 

Jeg har vært veganer/vegetarianer i en god stund nå, og ofte får jeg forskjellige spørsmål. Enten er det folk som er nysgjerrig på hva jeg spiser, hvordan jeg får i meg næring eller kanskje til og med kunne tenkt seg og prøvd noe lignende selv.
 

Nå på nyåret kommer det mange forskjellige utfordringer fra forskjellige kanter. En av dem er fra Veganuary.com(link)
 


// utklipp fra mail sendt fra veganaury

 

Jeg har selv meldt meg på i år, rett og slett bare for å lære mer og få oppskrifter sendt på mail.

Grunnen til at jeg deler det her, er fordi det er en veldig fin måte å bli kjent med kostholdet. Uansett om du bestemmer deg for å bare prøve noen oppskrifter en gang i blant, eller om du lenge har tenkt å prøve på heltid. Det er helt opp til deg! Man får blant annet lister over hvor du får i deg proteiner, B12, kalsium osv. naturlig.


Selv brukte jeg ganske lang tid på å til slutt bli veganer, men det er fordi jeg tenker at alt må få gå i sitt eget tempo. Jeg startet med å være vegetarianer, rett og slett fordi det var det enkleste der og da. Det var også med tanke på kunnskapen jeg hadde rundt det, og oppskrifter jeg hadde tilgjengelig.

Jeg har ingen strenge regler på meg selv, men trives best fysisk og mentalt når jeg har full vegankost, i forhold til migrene og andre plager. Det er heller ikke så vanskelig så lenge man tør å bryte litt tradisjonell mat, og prøve ut nye matretter. Krydder kommer alltid godt med! Det finnes også kjøtterstatninger som du kan bruke i maten du er vandt til å lage, som er en veldig fin overgang til å begynne med. I 2019 har man så og si veganske erstatninger for alt.

 


// utklipp fra mail sendt fra veganaury

 

Å melde seg på er helt gratis, og man kan velge fra hvilken dato man har lyst til å få mail. Man får en mail om dagen i én måned, og også en liste over måltider for en hel måned. Alt du gjør er å gå inn på Veganaury.com og melder deg på det skjema som kommer opp.

 



 


Har du hørt om dette, eller lyst til å prøve?
Gjerne legg igjen en kommentar! 🙂

 

– Mailen N

Å bli kjent med seg selv

Å bli kjent med seg selv

 

 

Man møter på mange personer i løpet av et liv, og man er mer eller mindre opptatt av å bli kjent med andre og finne deres behov. I løpet av et liv er det mange man bruker mye tid med, men det er ingen man bruker mer tid med enn seg selv. Du er alltid med deg selv, på både godt og vondt.

I en hverdag hvor en føler en ikke alltid strekker helt til, gjør noe annet enn det en egentlig skulle gjort eller kanskje bare føler at noe mangler, er det lett og bli slukt av tankene om kvelden.

Jeg lærte fort hvordan det var å mislike seg selv. Følelsen av at noe ikke stemte førte som regel tilbake til det samme punktet: At jeg gjorde noe feil.

I senere tid var jeg på et bunnpunkt hvor jeg tenkte at jeg kan enten fortsette nedover bakken som ikke ga meg noe, eller lage en ny vei oppover igjen. Jeg bestemte meg for å velge det siste. Hvis det bare tok meg noen sekunder å finne ut av alt som var galt, hvorfor kunne det ikke bare ta noen sekunder og finne ut hva som var bra?

Denne prosessen har vært lang, men jeg har kommet til det punktet hvor jeg håper det aldri tar slutt. Jeg har kommet enda lengre enn jeg noen sinne trodde da jeg var nede, og jeg håper jeg bare kan fortsette. Det hele skjedde da jeg bestemte meg for å bli kjent med meg selv, endret kostholdet og begynte å gjøre ting aktivt som jeg faktisk likte. Finne ut den jeg er bak alle tanker, sosial status, forhold og ting jeg har oppnådd så langt i livet. Hva jeg kan få til, og hvorfor jeg ikke klarer å komme meg videre herfra.

Tiden min begynte å bli brukt på å prøve ut yoga, ny mat og ikke minst jobbe med tankene mine.


Under har jeg skrevet ned en liten liste på 10 punkter over ting som har funket for meg, og kanskje du også kan få nytte av.

 

Nr. 1: Skriv en liste over ting du definerer deg som, eller som du gjerne vil bli.
 

Alt skal være positivt. Om du har lyst til å bli en person som blir sett på som enten god, sterk, morsom, omtenksom, kreativ, effektiv osv. så begynn å definer deg selv som det. Uansett om du føler deg slik akkurat nå, eller ikke. Jo mer energi du bruker på å dyrke disse positive ordene i deg selv, jo mer kommer du til å ubevisst begynne å oppføre deg slik.

 


Nr.2 Kjøp en dagbok hvor du kun skriver ned det som er fint.

Hvis du har hatt en litt dårlig dag, men har spist en god lunsj, så skriv at du har hatt en god lunsj. Plukk frem det positive i hverdagen. Ikke overse alt som er negativt så klart, men tillat deg selv og ha minst en plattform hvor du kan få lov til å la det fine i hverdagen kommer frem. Uansett hvor smått eller stort det er. I 2018 fylte jeg ut min første dagbok som kun var basert på positivitet, og det er utrolig deilig når jeg åpner den og vet at jeg kun skal se tilbake på det som har gitt meg noe godt. 


// dagbok kjøpt fra ark

Nr. 3 Finn en måte å uttrykke deg kreativt, eller gjør noe når du har en dårlig dag.

Bruk det til å skape noe. Om det så er et dikt, tegning, å gå en tur eller noe som gjør at du føler du får det ut på egenhånd. Tillat deg selv å føle på det. Godta at det kun er en dårlig dag, og at det er helt lov. Avlaste tankene dine og senk skuldrene.
 


Nr. 4: Prøv noe fullstendig nytt.

 

Utfordre deg selv, for å bli kjent med deg selv. Om det er en ny type mat, en aktivitet, et nytt studie eller reise. Noe som gjerne er utenfor komforsonen, noe du enten aldri kunne tenkt deg at du likte eller noe du alltid har drømt om, men aldri turt å prøve. Det beste er å kaste seg ut i det, og jeg kan garantere deg at det alltid kommer en positiv løsning ut av det, om ikke en god livserfaring.

Anbefaler å se hele videoen nedenfor(klikk på bildet):

Nr. 5 Aldri stopp deg selv fra å gjøre noe du har lyst til, og aldri sett deg selv i en bås.

La deg selv få prøve ut ting, før du bestemmer deg for at det ikke går. Tenk at dette er nytt, og det kan hende du er god på det. Gi det mer enn bare ett forsøk, og kjenn hvordan det går fremover når du prøver. Ikke tenk at du ikke kan noe, fordi du har blitt fortalt at du er på en viss måte, eller fordi du har fortalt deg selv at du er på en viss måte.
 


Nr. 6 Ha din egen rygg, når ingen andre har det.

 

Prøv å være din egen bestevenn som støtter deg når du gjør ting du liker, eller når du har det tungt. Ta ansvar for at du selv skal ha det bra, og prioriter din mentale og fysiske helse. Det er alltid lov til å ta en pause for din egen del, uansett hvor kort eller lang den pausen måtte være.

Forlat rommet om det er dårlig energi rettet mot deg. Vern deg selv mot situasjoner, mennesker eller ting som får deg til å føle deg liten eller unyttig.

* Ta vare på deg selv i å gi kroppen næring den trenger
* Ta vare på deg selv i å gi kroppen bevegelse
* Ta vare på deg selv i å trene på å si imot negative tanker
* Ta vare på deg selv i å tenke at det er greit at ikke folk liker det du gjør, så lenge du liker det, for det er du som skal leve livet ditt
*Ta vare på deg selv i å enten skift samtaleemne, stå opp for deg selv, eller forlat rommet om det er negativ energi rettet mot deg eller noe du brenner for

Om ikke folk støtter deg, så enten skift situasjonen ved å si at du ikke vil snakke mer om det fordi dette er noe du bryr deg om, eller gå vekk fra situasjonen og la det gå.


 

Nr. 7: Vær stolt og kos deg over små ting.
 

 Ta en pause og la deg selv være fornøyd over bra ting du har gjort. Om det har vært å si noe fint til andre, gjort noe fint for deg selv eller oppnådd et mål du har strekt deg til.


 

Nr 8: Omgås med mennesker som gir deg energi.
 

Hvis det er sosiale medier: Unfollow kontoer som tar energi fra deg, og heller følg de som inspirerer deg eller som gjør noe du en dag vil oppnå. 

(Tips til inspirerende instagramkonto: @Consciousvibrancy)

Hvis det er i hverdagen: Søk kontakt med de menneskene som du liker, og som godtar den du er. Om du følger mangel på dette i livet ditt, så prøv å omgås med nye mennesker. Om dette føles vanskelig, kommer ting til å bli lettere etterhvert som du jobber med deg selv. Du vil merke at når du jobber med deg selv vil du føle en ny type energi. Kanskje også denne nye energien vil tiltrekke seg en annen type gruppe mennesker.

Bruk tid med mennesker som gjør det du en dag vil gjøre. Enten om det er å være åpen og god mot mennesker rundt deg, eller at de er gode i et yrke/en hobby som du en gang vil bli god i.


 

Nr 9: Ha alenetid med deg selv.

Bli komfortabel med å ligge i et rom med kun deg selv og tanker uten mobil, bøker eller andre distraksjoner. Ligg, tenk og observer tanker som kommer og går. Kjenn på hvordan det er å slappe av, og gjerne ha fokus på rolig pust. Kjenn at det ikke er farlig og være alene, og heller se på det som en mulighet til å få en ro som er nødvendig.
 

Nr. 10: Guided mindfullness.
 

 En meditasjon hvor du ligger på et komfortabelt sted, og lytter. Jeg kommer til å legge til en link på en video som har hjulpet meg veldig med å dytte vekk negative tanker rettet mot meg selv, og som har styrket meg mentalt. Anbefaler å gjøre det flere ganger, og trene på å bli obs på tankene som kommer og går.

Det finnes også videoer som var alt fra 5 minutter til en time. Start smått om du føler for det. Min anbefaling er å lytte på denne enten om morgningen eller kvelden.

(Klikk på bildet)

1vx8iUvfyCY


Håper du fikk noe ut av dette, og at noe kan hjelpe deg på veien. Jeg kommer til å legge ut flere tips fra erfaringer i senere innlegg.

 

Ha en fin dag videre!


 

– Mailen N

God og sterk juice for immunforsvaret

I vinterstiden er det lett å bli ekstra sliten og utsatt for forskjølelse og annen sykdom. Derfor kan det være lurt å passe litt på hva en får i seg. Jeg har laget en sterk og god juice som er hjemmelaget, helt naturlig og som gir deg energi! 

 

 

Ingredienser: 

♡ En sitron

♡ En tommellengde ingefær

♡ 2-3 røde epler (eventuelt flere dersom det fortsatt trenger og bli litt søtere)

♡ 2-3 klementiner

♡ ca 10 centimeter agurk

♡ En pære 

 

 

Juicen kan enten lages med juicemaskin eller via det enkle trikset som jeg postet i er av de forrige innleggene her på bloggen!

 

 

Gjerne legg igjen en kommentar, og fortell meg om du har prøvet den ut!

 

– Mailén

 

 

Vegansk frokost og høstferie

Good dag alle sammen! Dagen i dag starter som resten av dagene så langt i ferien. Avslappet, og god tid til å lage en ordentlig frokost. Her hjemme i Porsgrunn får jeg litt mer tid til å lage egen juice og frokost uten å tenke på tid eller å rekke noe, og akkurat nå er det helt perfekt.

 

Når jeg åpnet opp verandaen for å slippe inn katten min i dag tidlig, merket jeg hvor varmt det var ute. Til å være i midten av oktober er det helt nydelig. Jeg har sittet litt ute på verandaen, og jeg har også gjort litt yoga mens sola har varmet. Gradestokken viser rundt 19 grader, og det føles som om denne evigvarende sommeren aldri skal ta slutt.  


Det første jeg fikk i meg i dag var 0,5 l med ren sellerijucie. Om du vil lese mer om helseeffektene anbefaler jeg deg å søke opp Anthony Williams! Han har også en egen instagram der han går under navnet @medicalmedium

 


Til frokost lagde jeg rista brødskiver med en halv acokado, og zatar. Denne zatar’en er såå god, og den smaker enda bedre på Libabrød. Men siden vi ikke hadde det hjemme, så ble det brødskiver.

Frokosten ble etterfulgt av en halv papaya

 

 

Til tross for det fine været i dag, så begynte det for noen dager siden å bli frost om nettene. Høsten har offisielt kommet over hele landet, og jeg gleder meg til trærne ordentlig begynner å skifte farge. Nabolaget vårt her har begynt å ta litt høstform allerede. Jeg prøver å holde meg selv tilbake fra å få julestemning, men det er litt vanskelig. Derfor prøver jeg å fokusere mer på høst og Halloween så lenge. 
 


Flyet mitt dro fra Trondheim torsdag forrige uke, og det er godt å ha litt mer enn en helg her hjemme med alle sammen. Katten min var så glad for å se meg at hun begynte å sikle, haha. Moren min har disket opp med to forskjellige kaker allerede. En Raw Sjokoladekake, og en Raw Ostekake. Begge var utrolig gode, og jeg regner med at det kommet til å bli lagd flere innen jeg drar mandag 15. Okotober.

 

Håper dere har en fin ferie om dere har det, hvis ikke håper jeg dere har en fin uke ellers.

– Mailen N 

 

 

Grønn morgenjuice UTEN juicemaskin

Goood dag alle sammen!

Min morgenrutine hver eneste morgen starter med at jeg lager en grønn juice før frokost. På den måten setter jeg i gang kroppen etter en natt med faste, gir kroppen fuktighet og masse vitaminer. Fordelen med å lage juice om morgenen er at du raskt tar opp næringen, og setter i gang fordøyelsen. Hvis du er redd for å miste fiber ved å skille ut fruktkjøtt osv, kan du bruke det som blir igjen til noe senere. Hvis ikke så får du også i deg mer fiber i løpet av dagen!

På grunn av alle de forskjellige ingrediensene hjelper det også å skille ut giftstoffer, hjelpe deg å få en glød i i ansiktet og finere hud, og ikke minst styrke immunforsvaret.


Mine ingredienser:

– 1 hel stangselleri bunt
– 1/4 grapefruit
– 1 eple 
– ca 4 cm ingefær 
– en neve mynte
-ca 5 cm eller mer Agurk 
– 1 sitron (hjelper å rense i fordøyelsen)

Jeg liker også å ta oppi:
– noen cm. gurkemeie
– en neve koriander (hjelper å skille ut giftstoffer)
– en neve grønnkål/spinat

Fremgangsmåte:

-Etter å ha tatt alle grønnsakene i en blender til de begynner å bli en blandet masse, tar jeg frem et gammelt kjøkkenhåndkle og en kjøkkenbolle(eller et litermål) som jeg ikke er så redd for at skal få farge på seg
-Legg alt oppi kjøkkenhåndle, og skvis ut og vri på den slik at all saften blir silt ut
– På denne måten blir det ikke noen klumper i juicen, og du kan helle det rett oppi et glass med en gang. 
– Du kan fullt mulig bruke det som blir igjen i kluten til noe annet, så om du vil kan du spare på det og søke opp oppskrifter, eller evt bruke det i smoothie.

Her er resultatet! Det utgjør ca 5dl eller mer, det kommer helt an på hvor store grønnsakene/frukten er.

Dette gir meg en energiboost hver morgen, og det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på. 

Pleier du å lage juice eller har lyst til å prøve, så legg gjerne igjen en kommentar!

14.08.2018

Hei og velkommen til min nye blogg!

 

@KaraMichelle on Unsplash

Mitt navn er Mailen Nordvåg, og dette året skal jeg flytte til et sted litt utenfor Trondheim. Jeg tenkte å ha en Q&A litt senere så jeg får fortalt litt mer om meg selv, så jeg skal holde det kort og enkelt nå.


Jeg har ventet litt med å opprette en blogg, men jeg gleder meg til å vise hva jeg har drevet med/hva jeg driver med for tiden! De siste årene etter videregående har jeg brukt på å bygge meg selv opp som person, og prøvd å funnet ut av hva som får meg til å føle meg som meg selv. Det jeg har funnet er mange fine og gode tips som jeg har tenkt å dele her med dere her så fort jeg får laget flere innlegg.  

 

Meg på Mallorca 2017

 

 

Vi sees snart! Legg gjerne igjen en kommentar 🙂