Interressert i å bli veganer? / Veganuary Challenge

Interressert i å bli veganer? / Veganuary Challenge

 

Hei alle sammen og god ettermiddag!

 

Jeg har vært veganer/vegetarianer i en god stund nå, og ofte får jeg forskjellige spørsmål. Enten er det folk som er nysgjerrig på hva jeg spiser, hvordan jeg får i meg næring eller kanskje til og med kunne tenkt seg og prøvd noe lignende selv.
 

Nå på nyåret kommer det mange forskjellige utfordringer fra forskjellige kanter. En av dem er fra Veganuary.com(link)
 


// utklipp fra mail sendt fra veganaury


 

Jeg har selv meldt meg på i år, rett og slett bare for å lære mer og få oppskrifter sendt på mail.



Grunnen til at jeg deler det her, er fordi det er en veldig fin måte å bli kjent med kostholdet. Uansett om du bestemmer deg for å bare prøve noen oppskrifter en gang i blant, eller om du lenge har tenkt å prøve på heltid. Det er helt opp til deg! Man får blant annet lister over hvor du får i deg proteiner, B12, kalsium osv. naturlig.


Selv brukte jeg ganske lang tid på å til slutt bli veganer, men det er fordi jeg tenker at alt må få gå i sitt eget tempo. Jeg startet med å være vegetarianer, rett og slett fordi det var det enkleste der og da. Det var også med tanke på kunnskapen jeg hadde rundt det, og oppskrifter jeg hadde tilgjengelig.


Jeg har ingen strenge regler på meg selv, men trives best fysisk og mentalt når jeg har full vegankost, i forhold til migrene og andre plager. Det er heller ikke så vanskelig så lenge man tør å bryte litt tradisjonell mat, og prøve ut nye matretter. Krydder kommer alltid godt med! Det finnes også kjøtterstatninger som du kan bruke i maten du er vandt til å lage, som er en veldig fin overgang til å begynne med. I 2019 har man så og si veganske erstatninger for alt.



 


// utklipp fra mail sendt fra veganaury


 

Å melde seg på er helt gratis, og man kan velge fra hvilken dato man har lyst til å få mail. Man får en mail om dagen i én måned, og også en liste over måltider for en hel måned. Alt du gjør er å gå inn på Veganaury.com og melder deg på det skjema som kommer opp.

 






 


Har du hørt om dette, eller lyst til å prøve?
Gjerne legg igjen en kommentar! :-)

 

- Mailen N

Å bli kjent med seg selv

Å bli kjent med seg selv

 

 

Man møter på mange personer i løpet av et liv, og man er mer eller mindre opptatt av å bli kjent med andre og finne deres behov. I løpet av et liv er det mange man bruker mye tid med, men det er ingen man bruker mer tid med enn seg selv. Du er alltid med deg selv, på både godt og vondt.

I en hverdag hvor en føler en ikke alltid strekker helt til, gjør noe annet enn det en egentlig skulle gjort eller kanskje bare føler at noe mangler, er det lett og bli slukt av tankene om kvelden.

Jeg lærte fort hvordan det var å mislike seg selv. Følelsen av at noe ikke stemte førte som regel tilbake til det samme punktet: At jeg gjorde noe feil.

I senere tid var jeg på et bunnpunkt hvor jeg tenkte at jeg kan enten fortsette nedover bakken som ikke ga meg noe, eller lage en ny vei oppover igjen. Jeg bestemte meg for å velge det siste. Hvis det bare tok meg noen sekunder å finne ut av alt som var galt, hvorfor kunne det ikke bare ta noen sekunder og finne ut hva som var bra?

Denne prosessen har vært lang, men jeg har kommet til det punktet hvor jeg håper det aldri tar slutt. Jeg har kommet enda lengre enn jeg noen sinne trodde da jeg var nede, og jeg håper jeg bare kan fortsette. Det hele skjedde da jeg bestemte meg for å bli kjent med meg selv, endret kostholdet og begynte å gjøre ting aktivt som jeg faktisk likte. Finne ut den jeg er bak alle tanker, sosial status, forhold og ting jeg har oppnådd så langt i livet. Hva jeg kan få til, og hvorfor jeg ikke klarer å komme meg videre herfra.

Tiden min begynte å bli brukt på å prøve ut yoga, ny mat og ikke minst jobbe med tankene mine.


Under har jeg skrevet ned en liten liste på 10 punkter over ting som har funket for meg, og kanskje du også kan få nytte av.

 

Nr. 1: Skriv en liste over ting du definerer deg som, eller som du gjerne vil bli.
 

Alt skal være positivt. Om du har lyst til å bli en person som blir sett på som enten god, sterk, morsom, omtenksom, kreativ, effektiv osv. så begynn å definer deg selv som det. Uansett om du føler deg slik akkurat nå, eller ikke. Jo mer energi du bruker på å dyrke disse positive ordene i deg selv, jo mer kommer du til å ubevisst begynne å oppføre deg slik.

 


Nr.2 Kjøp en dagbok hvor du kun skriver ned det som er fint.


Hvis du har hatt en litt dårlig dag, men har spist en god lunsj, så skriv at du har hatt en god lunsj. Plukk frem det positive i hverdagen. Ikke overse alt som er negativt så klart, men tillat deg selv og ha minst en plattform hvor du kan få lov til å la det fine i hverdagen kommer frem. Uansett hvor smått eller stort det er. I 2018 fylte jeg ut min første dagbok som kun var basert på positivitet, og det er utrolig deilig når jeg åpner den og vet at jeg kun skal se tilbake på det som har gitt meg noe godt. 


// dagbok kjøpt fra ark



Nr. 3 Finn en måte å uttrykke deg kreativt, eller gjør noe når du har en dårlig dag.

Bruk det til å skape noe. Om det så er et dikt, tegning, å gå en tur eller noe som gjør at du føler du får det ut på egenhånd. Tillat deg selv å føle på det. Godta at det kun er en dårlig dag, og at det er helt lov. Avlaste tankene dine og senk skuldrene.
 


Nr. 4: Prøv noe fullstendig nytt.

 

Utfordre deg selv, for å bli kjent med deg selv. Om det er en ny type mat, en aktivitet, et nytt studie eller reise. Noe som gjerne er utenfor komforsonen, noe du enten aldri kunne tenkt deg at du likte eller noe du alltid har drømt om, men aldri turt å prøve. Det beste er å kaste seg ut i det, og jeg kan garantere deg at det alltid kommer en positiv løsning ut av det, om ikke en god livserfaring.

Anbefaler å se hele videoen nedenfor(klikk på bildet):

bFIB05LGtMs




Nr. 5 Aldri stopp deg selv fra å gjøre noe du har lyst til, og aldri sett deg selv i en bås.

La deg selv få prøve ut ting, før du bestemmer deg for at det ikke går. Tenk at dette er nytt, og det kan hende du er god på det. Gi det mer enn bare ett forsøk, og kjenn hvordan det går fremover når du prøver. Ikke tenk at du ikke kan noe, fordi du har blitt fortalt at du er på en viss måte, eller fordi du har fortalt deg selv at du er på en viss måte.
 


Nr. 6 Ha din egen rygg, når ingen andre har det.

 

Prøv å være din egen bestevenn som støtter deg når du gjør ting du liker, eller når du har det tungt. Ta ansvar for at du selv skal ha det bra, og prioriter din mentale og fysiske helse. Det er alltid lov til å ta en pause for din egen del, uansett hvor kort eller lang den pausen måtte være.

Forlat rommet om det er dårlig energi rettet mot deg. Vern deg selv mot situasjoner, mennesker eller ting som får deg til å føle deg liten eller unyttig.

* Ta vare på deg selv i å gi kroppen næring den trenger
* Ta vare på deg selv i å gi kroppen bevegelse
* Ta vare på deg selv i å trene på å si imot negative tanker
* Ta vare på deg selv i å tenke at det er greit at ikke folk liker det du gjør, så lenge du liker det, for det er du som skal leve livet ditt
*Ta vare på deg selv i å enten skift samtaleemne, stå opp for deg selv, eller forlat rommet om det er negativ energi rettet mot deg eller noe du brenner for

Om ikke folk støtter deg, så enten skift situasjonen ved å si at du ikke vil snakke mer om det fordi dette er noe du bryr deg om, eller gå vekk fra situasjonen og la det gå.


 

Nr. 7: Vær stolt og kos deg over små ting.
 

 Ta en pause og la deg selv være fornøyd over bra ting du har gjort. Om det har vært å si noe fint til andre, gjort noe fint for deg selv eller oppnådd et mål du har strekt deg til.


 

Nr 8: Omgås med mennesker som gir deg energi.
 

Hvis det er sosiale medier: Unfollow kontoer som tar energi fra deg, og heller følg de som inspirerer deg eller som gjør noe du en dag vil oppnå. 

(Tips til inspirerende instagramkonto: @Consciousvibrancy)

Hvis det er i hverdagen: Søk kontakt med de menneskene som du liker, og som godtar den du er. Om du følger mangel på dette i livet ditt, så prøv å omgås med nye mennesker. Om dette føles vanskelig, kommer ting til å bli lettere etterhvert som du jobber med deg selv. Du vil merke at når du jobber med deg selv vil du føle en ny type energi. Kanskje også denne nye energien vil tiltrekke seg en annen type gruppe mennesker.

Bruk tid med mennesker som gjør det du en dag vil gjøre. Enten om det er å være åpen og god mot mennesker rundt deg, eller at de er gode i et yrke/en hobby som du en gang vil bli god i.


 

Nr 9: Ha alenetid med deg selv.


Bli komfortabel med å ligge i et rom med kun deg selv og tanker uten mobil, bøker eller andre distraksjoner. Ligg, tenk og observer tanker som kommer og går. Kjenn på hvordan det er å slappe av, og gjerne ha fokus på rolig pust. Kjenn at det ikke er farlig og være alene, og heller se på det som en mulighet til å få en ro som er nødvendig.

 

Nr. 10: Guided mindfullness.
 

 En meditasjon hvor du ligger på et komfortabelt sted, og lytter. Jeg kommer til å legge til en link på en video som har hjulpet meg veldig med å dytte vekk negative tanker rettet mot meg selv, og som har styrket meg mentalt. Anbefaler å gjøre det flere ganger, og trene på å bli obs på tankene som kommer og går.

Det finnes også videoer som var alt fra 5 minutter til en time. Start smått om du føler for det. Min anbefaling er å lytte på denne enten om morgningen eller kvelden.


(Klikk på bildet)

1vx8iUvfyCY


Håper du fikk noe ut av dette, og at noe kan hjelpe deg på veien. Jeg kommer til å legge ut flere tips fra erfaringer i senere innlegg.

 

Ha en fin dag videre!


 

- Mailen N

God og sterk juice for immunforsvaret

I vinterstiden er det lett å bli ekstra sliten og utsatt for forskjølelse og annen sykdom. Derfor kan det være lurt å passe litt på hva en får i seg. Jeg har laget en sterk og god juice som er hjemmelaget, helt naturlig og som gir deg energi! 

 

 

Ingredienser: 

♡ En sitron

♡ En tommellengde ingefær

♡ 2-3 røde epler (eventuelt flere dersom det fortsatt trenger og bli litt søtere)

♡ 2-3 klementiner

♡ ca 10 centimeter agurk

♡ En pære 

 

 

Juicen kan enten lages med juicemaskin eller via det enkle trikset som jeg postet i er av de forrige innleggene her på bloggen!

 

 

Gjerne legg igjen en kommentar, og fortell meg om du har prøvet den ut!

 

- Mailén